خلاصه کتاب چگونه عکاسی کنیم اثر سید علی طباطبایی نظری
خلاصه کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ ( نویسنده سید علی طباطبایی نظری )
کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» اثر سید علی طباطبایی نظری، دریچه ای به سوی جهان عکاسی مینیمال و ساده گرایی می گشاید و اصول بنیادین این هنر را با فلسفه ای عمیق و کاربردی به علاقه مندان معرفی می کند. این اثر نه تنها به تکنیک های عکاسی می پردازد، بلکه روح و دیدگاه یک عکاس مینیمال را نیز به تصویر می کشد و خواننده را به درک جوهره سادگی در ثبت لحظه ها دعوت می کند. کتاب رویکردی متفاوت برای ثبت تصاویر و ایجاد آثاری ماندگار ارائه می دهد.
در میان انبوه منابع عکاسی موجود، یافتن اثری که هم عمق نظری داشته باشد و هم جنبه های کاربردی را پوشش دهد، همواره چالشی برای علاقه مندان بوده است. بسیاری از کتاب ها تنها به فهرست وار معرفی ژانرها یا تکنیک ها می پردازند و از انتقال حس و فلسفه عکاسی باز می مانند. اما اثر سید علی طباطبایی نظری با دیدگاهی نو، به خصوص در زمینه عکاسی مینیمال، توانسته است جایگاه ویژه ای پیدا کند. خوانندگانی که به دنبال فهم عمیق تر از عکاسی مینیمال سید علی طباطبایی نظری هستند و می خواهند فراتر از یک معرفی ساده، به جوهره این سبک هنری پی ببرند، به این اثر ارزشمند رجوع می کنند.
بر خلاف بسیاری از محتواهای مشابه که تنها به معرفی کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ یا ارائه لینک های دانلود می پردازند، این متن قصد دارد با غواصی در محتوای درونی کتاب، درس ها و نکات کلیدی آن را به شیوه ای جذاب و الهام بخش به اشتراک بگذارد. هدف این است که خواننده، هسته اصلی و پیام های کلیدی کتاب را بدون نیاز به مطالعه کامل آن درک کند و در عین حال، انگیزه لازم برای مطالعه عمیق تر این اثر ماندگار را در او ایجاد نماید. این خلاصه جامع، اصول عکاسی سید علی طباطبایی نظری را به گونه ای تبیین می کند که چه برای آموزش عکاسی از صفر و چه برای عکاسان باتجربه تر که به دنبال ارتقاء دیدگاه خود هستند، مفید واقع شود. در ادامه، سفری به دنیای ژانرهای عکاسی در کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ خواهیم داشت و با مفاهیم و تکنیک های مطرح شده در آن آشنا خواهیم شد.
ریشه ها و فلسفه عکاسی مینیمال: سفری به هسته سادگی
در بخش های ابتدایی کتاب، خواننده با تاریخچه عکاسی مینیمال و فلسفه پشت این رویکرد هنری آشنا می شود. نویسنده با ظرافتی خاص، مخاطب را به درک این نکته می رساند که مینیمالیسم تنها یک سبک نیست، بلکه یک دیدگاه، یک فلسفه و یک شیوه زندگی در هنر است. این بخش از کتاب، پایه و اساس درک سایر فصول را بنا می نهد.
1.1. مینیمالیسم چیست؟ تعریفی از دیدگاه سید علی طباطبایی نظری
از دیدگاه سید علی طباطبایی نظری، مینیمالیسم در عکاسی فراتر از یک ساده گرایی در عکاسی صرف است؛ این فلسفه به معنای رسیدن به عمق و جوهر یک موضوع با کمترین عناصر ممکن است. نویسنده تاکید می کند که مینیمالیسم به معنای حذف بیهوده نیست، بلکه به معنای انتخاب آگاهانه و دقیق ترین عناصر برای انتقال قوی ترین پیام است. هدف اصلی در این رویکرد، ایجاد حسی شناور و بی زمان است که بیننده را به تأمل در ژرفای هستی و کشف زیبایی های نهفته در سادگی دعوت می کند.
مینیمالیسم در عکاسی به دنبال این است که با حذف عناصر مزاحم و تمرکز بر سوژه اصلی، یک حس عمیق و تأثیرگذار را منتقل کند. این رویکرد به عکاس اجازه می دهد تا با حداقل عناصر، حداکثر معنا را بیافریند. این نوع عکاسی اغلب بر فرم ها، خطوط، بافت ها، فضا و نور تأکید دارد و با استفاده از آن ها، یک تجربه بصری آرام و در عین حال قدرتمند را برای مخاطب فراهم می آورد. این همان چیزی است که مفاهیم عکاسی در کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ به آن اشاره دارد و عکاس را به سوی یک دیدگاه فلسفی سوق می دهد.
1.2. تاریخچه مختصر عکاسی مینیمال
ریشه های عکاسی مینیمال، آنگونه که در کتاب به آن اشاره شده، به قرون 16 و 17 در نقاشی اروپایی بازمی گردد. نقاشانی بودند که با طرح ریزی موضوعات پیچیده، سعی در ساده نشان دادن آن ها داشتند و این یک حرکت انقلابی در آن زمان محسوب می شد. این رویکرد هنری، در اوایل دهه 20 میلادی در آمریکا، مورد توجه عکاسان ژانر آبستره یا انتزاعی قرار گرفت و عکاسی مینیمالیستی به عنوان یک جریان هنری مستقل، شروع به رشد کرد. این سبک به تدریج مسیر خود را پیدا کرد و به ابزاری قدرتمند برای بیان احساسات و ایده های پیچیده با زبانی ساده تبدیل شد.
1.3. روحیه عکاس مینیمال
طباطبایی نظری در کتاب خود، به ویژگی های شخصیتی عکاسان مینیمال نیز اشاره می کند. او این افراد را اغلب گوشه گیر، باهوش و خلاق توصیف می کند که دوربین برای آن ها نه تنها یک ابزار، بلکه زبان و وسیله ای برای بیان درونیات و دیدگاه هایشان است. این عکاسان معمولاً با دقت و وسواس خاصی به محیط اطراف خود می نگرند و قادرند در شلوغ ترین صحنه ها نیز، جزء اصلی و ستون نگهدارنده یک تصویر را شناسایی و با سادگی تمام به نمایش بگذارند. این توانایی در دیدن جوهر و هسته اصلی، از ویژگی های بارز روحیه یک عکاس مینیمال است و اهمیت خلاقیت و دیدگاه هنرمند را به وضوح نشان می دهد.
اصول بنیادین عکاسی و تکنیک های پایه: راهنمایی برای ثبت لحظه ها
پس از بررسی ریشه ها و فلسفه مینیمالیسم، کتاب وارد بخش کاربردی تر می شود و اصول بنیادین عکاسی را با زبانی ساده و قابل فهم تشریح می کند. این بخش، برای هر عکاس مبتدی که قصد ورود به دنیای عکاسی را دارد، یک راهنمای ضروری محسوب می شود و حتی عکاسان با تجربه نیز می توانند از یادآوری این مفاهیم بهره مند شوند. نویسنده با بیانی روشن، پیچیده ترین مفاهیم را نیز قابل دسترس می سازد.
2.1. آشنایی با انواع دوربین و سنسور
یکی از اولین گام ها در مسیر عکاسی، آشنایی با انواع دوربین و عملکرد آن هاست. کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» به خواننده کمک می کند تا با انتخاب دوربین مناسب برای نیازهای گوناگون آشنا شود. این بخش به بررسی تفاوت ها میان دوربین های DSLR، Mirrorless و حتی دوربین های موبایل می پردازد و تأکید می کند که انتخاب دوربین، باید متناسب با سبک و هدف عکاس باشد.
همچنین، تأثیر قطع سنسور بر کیفیت و عمق میدان از موضوعات مهمی است که در این بخش به آن پرداخته می شود. خواننده با اهمیت اندازه سنسور در جذب نور، کیفیت تصویر و توانایی کنترل عمق میدان آشنا می شود. این دانش به عکاس کمک می کند تا انتخاب های آگاهانه تری در خرید تجهیزات و همچنین در ثبت تصاویر خود داشته باشد و بداند که تنظیمات دوربین در عکاسی مینیمال چگونه تحت تأثیر نوع سنسور قرار می گیرد.
2.2. مثلث نوردهی به زبان ساده
مثلث نوردهی هسته اصلی هر عکس است و درک صحیح آن، کلید ثبت تصاویر با کیفیت است. سید علی طباطبایی نظری این مفهوم حیاتی را به زبانی شیوا و قابل فهم تشریح می کند و رابطه متقابل این سه پارامتر را به وضوح بیان می دارد.
سرعت شاتر: کنترل حرکت
درک سرعت شاتر به عکاس امکان می دهد تا کنترل کاملی بر زمان نوردهی و در نتیجه ثبت حرکت داشته باشد. نویسنده توضیح می دهد که چگونه سرعت شاتر بالا می تواند سوژه های متحرک را فریز کند و چگونه سرعت شاتر پایین، با ایجاد محوی حرکتی، حسی از پویایی و جریان را در عکس ایجاد می نماید. این تکنیک ها در تکنیک های عکاسی مینیمال برای برجسته کردن یک عنصر در مقابل زمینه محو شده بسیار کاربرد دارند.
دیافراگم (گشودگی): کنترل عمق میدان و نور
دیافراگم یا گشودگی لنز، نه تنها میزان نور ورودی به سنسور را تنظیم می کند، بلکه نقش کلیدی در کنترل عمق میدان ایفا می نماید. کتاب به تفصیل توضیح می دهد که چگونه با بازی با دیافراگم های مختلف می توان بوکه (پس زمینه محو) ایجاد کرد یا تمامی صحنه را از نزدیک تا دور شارپ نگه داشت. این توانایی برای یک عکاس مینیمال حیاتی است تا بتواند توجه بیننده را دقیقاً به سوژه اصلی معطوف سازد.
ISO (حساسیت سنسور): تأثیر بر نور و نویز
پارامتر سوم در مثلث نوردهی، ISO یا حساسیت سنسور است. نویسنده با اشاره به تأثیر ISO بر نور و نویز، به خواننده می آموزد که چگونه در شرایط نوری مختلف، می توان با تنظیم ISO، نوردهی صحیح را به دست آورد. همچنین، هشدارهای لازم در مورد افزایش بیش از حد ISO و ایجاد نویز در تصویر نیز مطرح می شود. تعادل و استفاده خلاقانه از این سه عنصر، برای ثبت یک عکس هنری ضروری است.
2.3. کادربندی مینیمال و اصول ترکیب بندی
کادربندی مینیمال یکی از مهم ترین تکنیک های عکاسی مینیمال است که در کتاب به آن توجه ویژه ای شده است. نویسنده تاکید می کند که کادربندی در مینیمالیسم به معنای حذف عناصر مزاحم و تمرکز بر سوژه اصلی است. این رویکرد، عکس را از شلوغی رهانیده و به بیننده اجازه می دهد تا با آرامش بیشتری با اثر ارتباط برقرار کند.
کتاب به نقطه قوی و خطوط متقاطع به عنوان ابزارهایی برای ایجاد تعادل و نقطه کانونی در تصویر اشاره می کند. در واقع، با استفاده از این اصول ترکیب بندی، حتی یک صحنه ساده نیز می تواند به یک اثر هنری پیچیده و عمیق تبدیل شود. تضاد و تقابل ها نیز دیگر ابزارهایی هستند که در کادربندی مینیمال به کار گرفته می شوند. استفاده از تضاد نور و سایه، رنگ ها، بافت ها و حتی احساسات، به برجسته سازی سوژه اصلی کمک کرده و به عکس عمق و جذابیت می بخشد. این بخش، به عکاس می آموزد که چگونه با چشم مینیمال به جهان بنگرد.
ژانرهای عکاسی و کاربرد مینیمالیسم در آن ها: دیدگاهی نوین به سبک ها
کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» به ژانرهای عکاسی مختلفی می پردازد و نشان می دهد که چگونه می توان مینیمالیسم را در هر یک از این ژانرها به کار گرفت. این بخش از کتاب، درک عکاس را از گستره کاربرد ساده گرایی وسعت می بخشد و الهام بخش رویکردهای نوین در ثبت تصاویر می شود.
3.1. عکاسی مستند: روح واقع گرایی
سید علی طباطبایی نظری، عکاسی مستند را اوج هنر رئالیسم و تجسم واقعیت در عکس می داند. در این ژانر، تأکید بر ثبت حقیقت و قابلیت استناد عکس هاست، خواه موضوعی خبری باشد یا رویدادی اجتماعی. روح و ذات این شیوه از عکاسی، تکیه بر واقعیت و بازتاب آن به ساده ترین شکل ممکن است. این بخش از کتاب با معرفی عکاسان برجسته این ژانر، از جمله جیمز نچوی، آلفرد یعقوب زاده، کاوه گلستان و استاد اسماعیل عباسی، به خواننده الهام می بخشد.
«روح عکاسی در مستندسازی و واقع گرایی نهفته است. رئالیسم بودن یعنی تجسم واقعیت در عکس و عکاسی مستند اوج این هنر است. این شیوه از عکاسی به ضبط واقعیات در هر زمینه یا موضوعی می پردازد و عکس های آن در هر مرجعی قابل استناد و بررسی است.»
اشاره به پروژه شاتر به جای ماشه در کتاب، پیامی عمیق از اهمیت حفظ محیط زیست از طریق عکاسی و تأثیر دوربین به عنوان ابزاری قدرتمندتر از اسلحه برای آگاهی بخشی را منتقل می کند. این بخش به خواننده نشان می دهد که چگونه یک عکس مستند می تواند فراتر از یک تصویر ساده، حامل پیامی انسانی و زیست محیطی باشد و در عین سادگی، تأثیر عمیقی بر جامعه بگذارد.
3.2. عکاسی پرتره: ساده سازی بیانگر
در عکاسی پرتره به شیوه مینیمال، تمرکز بر حالات و احساسات سوژه با حداقل عناصر پس زمینه است. هدف این است که تمام توجه بیننده به چهره و بیان درونی فرد معطوف شود و هیچ عنصری حواس او را پرت نکند. نویسنده توضیح می دهد که چگونه یک پس زمینه ساده، نورپردازی دقیق و فوکوس بر چشمان سوژه، می تواند یک پرتره مینیمال و در عین حال عمیق و پرمعنا را خلق کند. این روش، به عکاس کمک می کند تا داستان فرد را نه از طریق جزئیات محیطی، بلکه از طریق حالات چهره و عمق نگاهش روایت کند.
3.3. عکاسی از مناظر طبیعی و حیات وحش
عکاسی از مناظر طبیعی و حیات وحش نیز از ژانرهایی است که مینیمالیسم در آن جلوه ای ویژه پیدا می کند. در این رویکرد، عکاس به جای ثبت یک صحنه شلوغ از طبیعت، به دنبال ثبت عظمت و زیبایی طبیعت با رویکرد ساده گرایی است. ممکن است یک درخت تنها در دشتی وسیع، یک خط افق صاف یا بازی نور و سایه بر روی کوهستان، سوژه اصلی عکس مینیمال شود. تجهیزات مورد نیاز برای این ژانر نیز در کتاب مورد بررسی قرار می گیرد و تأکید می شود که برای خلق آثار مینیمال نیازی به تجهیزات گران قیمت نیست؛ بلکه دیدگاه و نگاه هنرمندانه حرف اول را می زند.
3.4. اهمیت خلاقیت بر تجهیزات
یکی از مهم ترین پیام های کتاب، اهمیت خلاقیت بر تجهیزات است. نویسنده به صراحت بیان می کند که «هر هنرمندی با هر سلیقه و دامنه کاری، می تواند با ساده ترین امکانات آثار مینیمال خلق کند». این جمله، بارقه ای از امید برای علاقه مندان به عکاسی مبتدی است که ممکن است به دلیل نداشتن تجهیزات پیشرفته، از ورود به این هنر دلسرد شده باشند. کتاب به خواننده می آموزد که دوربین تنها یک ابزار است و نگاه خلاقانه و دید هنرمندانه است که یک عکس معمولی را به یک اثر هنری ماندگار تبدیل می کند. این تاکید بر دیدگاه هنرمندانه، جوهره واقعی مینیمالیسم را نشان می دهد.
فراتر از تکنیک: فلسفه و دیدگاه عکاس (سخنی در باب اقتصاد و قوانین عکاسی)
در بخش های پایانی کتاب، سید علی طباطبایی نظری خواننده را از دنیای تکنیک ها فراتر می برد و به بحث های فلسفی و عمیق تری در مورد ماهیت عکاسی و جایگاه عکاس در این هنر می پردازد. این بخش، به عکاس کمک می کند تا دیدگاهی جامع تر و پخته تر نسبت به حرفه خود پیدا کند و سبک شخصی خود را توسعه دهد.
4.1. اقتصاد عکاسی
بحث اقتصاد عکاسی در کتاب، رویکردی متفاوت را به خواننده معرفی می کند: چگونه با حداقل امکانات، حداکثر تأثیر را ایجاد کنیم. این مفهوم نه تنها در زمینه مالی اهمیت دارد، بلکه به نوعی با فلسفه مینیمالیسم نیز گره خورده است. نویسنده نشان می دهد که چگونه یک عکاس می تواند با تمرکز بر مهارت ها، دیدگاه خلاقانه و استفاده بهینه از آنچه در دسترس دارد، به نتایج خیره کننده ای دست یابد. این بخش به عکاسان با بودجه محدود یا کسانی که به دنبال راهی برای ساده سازی فرآیند کاری خود هستند، راهکارهای ارزشمندی ارائه می دهد و نکات مهم کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ را برجسته می سازد.
4.2. قوانین عکاسی و شکستن آن ها
سید علی طباطبایی نظری در یکی از بخش های جذاب کتاب، به قوانین عکاسی می پردازد و سپس به خواننده می آموزد که چگونه آگاهانه این قوانین را زیر پا بگذارد. این تناقض در ظاهر، در واقع یک اصل عمیق هنری را بیان می کند: برای خلاقیت و ایجاد سبک شخصی، ابتدا باید قوانین را شناخت، به آن ها تسلط یافت و سپس با آگاهی کامل، از آن ها فراتر رفت. این نگاه به عکاس این جسارت را می دهد که از چارچوب های مرسوم خارج شود و مسیر هنری منحصر به فرد خود را ترسیم کند. این رویکرد، برای عکاسانی که به دنبال توسعه سبک شخصی خود هستند، بسیار الهام بخش است.
4.3. بهترین شیوه و سبک عکاسی از دیدگاه نویسنده
در پایان، نویسنده به این سوال کلیدی پاسخ می دهد: بهترین شیوه و سبک عکاسی چیست؟ پاسخ سید علی طباطبایی نظری بسیار ساده و در عین حال عمیق است: بهترین سبک، سبکی است که با ذات و روح هنرمند همخوانی دارد و به او اجازه می دهد راحت تر و ساده تر عکاسی کردن را تجربه کند. این هدف نهایی، به معنای رهایی از محدودیت ها و فشارهای بیرونی و رسیدن به حالتی است که عکاسی به یک بیان طبیعی و بی واسطه از وجود هنرمند تبدیل شود. این دیدگاه، خواننده را به درک فلسفه عکاسی مینیمال در سطح عمیق تری رهنمون می سازد و به ساده گرایی در عکاسی بعد تازه ای می بخشد.
نکات کلیدی و درس های اصلی کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ (خلاصه ای فشرده)
کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» اثر سید علی طباطبایی نظری، مجموعه ای از آموزه های ارزشمند را در خود جای داده است که برای هر علاقه مند به عکاسی، از مبتدی تا حرفه ای، می تواند راهگشا باشد. در ادامه، برخی از نکات مهم کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ را به صورت فشرده مرور می کنیم:
- مینیمالیسم، روح سادگی و عمق بخشی به هنر عکاسی است: این کتاب به خواننده می آموزد که چگونه با حذف عناصر اضافی و تمرکز بر جوهره موضوع، تصاویری عمیق و تأثیرگذار خلق کند.
- اهمیت تسلط بر مثلث نوردهی و ترکیب بندی در هر سبکی: فارغ از سبک عکاسی، درک دقیق و کاربرد صحیح سرعت شاتر، دیافراگم و ISO به همراه اصول ترکیب بندی، پایه و اساس هر عکس موفق است.
- عکاسی مستند، اوج واقع گرایی و ابزاری قدرتمند برای داستان گویی: کتاب بر اهمیت ثبت حقیقت و توانایی عکاسی مستند در انتقال پیام های عمیق اجتماعی، انسانی و زیست محیطی تأکید می کند.
- خلاقیت و دیدگاه هنرمند، ارزشمندتر از گران ترین تجهیزات است: این اثر بارها به این نکته اشاره می کند که روحیه خلاق و نگاه متفاوت عکاس است که یک عکس را متمایز می کند، نه قیمت یا برند دوربین.
- هدف نهایی، رسیدن به ساده تر و راحت تر عکاسی کردن و بیان وجودی: نویسنده خواننده را به سمت یافتن سبک شخصی و عکاسی به شیوه ای که با فطرت و دیدگاه درونی او همخوانی دارد، سوق می دهد.
- درک ریشه های تاریخی مینیمالیسم در هنر، دیدگاهی جامع تر به عکاس می دهد: آشنایی با سیر تحول این سبک از نقاشی تا عکاسی، به عکاس کمک می کند تا با عمق و فلسفه بیشتری به این رویکرد بپردازد.
- قوانین عکاسی را بشناسید تا بتوانید آگاهانه آن ها را بشکنید: برای توسعه سبک شخصی و نوآوری، ابتدا باید بر اصول مسلط شد و سپس با دانش کافی، از مرزها عبور کرد.
نتیجه گیری: چرا باید این کتاب را بخوانید؟
کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» اثر سید علی طباطبایی نظری، بیش از یک راهنمای جامع عکاسی مینیمال است؛ این اثر، دعوتنامه ای است به سفری درونی برای کشف پتانسیل های خلاقانه و دیدگاه هنری خود. در جهانی پر از شلوغی های بصری، پیام این کتاب برای ساده گرایی در عکاسی، مانند نسیمی تازه و آرامش بخش است که نه تنها تکنیک های عکاسی را به شما می آموزد، بلکه نگاه شما را به جهان و نحوه ثبت لحظه ها تغییر می دهد.
برای علاقه مندان به عکاسی مبتدی تا متوسط که به دنبال منابع آموزش عکاسی از صفر هستند و می خواهند مبانی این هنر را با رویکردی فلسفی و کاربردی بیاموزند، این کتاب گنجینه ای ارزشمند است. همچنین، دانشجویان و هنرجویان عکاسی و حتی افراد پرمشغله که به دنبال خلاصه فصل های کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ هستند تا در زمانی کوتاه، از نکات مهم کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ بهره مند شوند، این مقاله می تواند نقطه شروعی عالی باشد. خریداران بالقوه کتاب نیز می توانند با مطالعه این خلاصه، از محتوای کلی و ارزش های بی نظیر این اثر آگاه شوند و با اطمینان خاطر بیشتری برای مطالعه کامل آن اقدام کنند.
در نهایت، اگر به دنبال بهترین کتاب آموزش عکاسی هستید که علاوه بر تکنیک های پایه، شما را با فلسفه عکاسی مینیمال آشنا کند و به شما بیاموزد چگونه با کمترین عناصر، عمیق ترین پیام ها را منتقل کنید، مطالعه کامل کتاب «چگونه عکاسی کنیم؟» به شدت توصیه می شود. این اثر، جایگاه ویژه ای در ادبیات عکاسی فارسی دارد و بی شک تأثیر ماندگاری بر دیدگاه و سبک عکاسی شما خواهد گذاشت.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب چگونه عکاسی کنیم اثر سید علی طباطبایی نظری" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب چگونه عکاسی کنیم اثر سید علی طباطبایی نظری"، کلیک کنید.