سال ۲۰۲۴ مرگبارترین سال سفرهای هوایی در ۶ سال اخیر در جهان بوده است
پس از برخورد یک هواپیمای تجاری به دیوار بتنی در صبح یکشنبه در کره جنوبی که به کشته شدن ۱۷۹ نفر از ۱۸۱ سرنشین منجر شد، امسال مرگبارترین سال برای حوادث هوایی از سال ۲۰۱۸ تاکنون بوده است.
به گزارش آرتیو، هواپیمای بویینگ ۸۰۰ــ۷۳۷ متعلق به شرکت «ججو ایر» (Jeju Air) با یک مانع برخورد کرد و سپس در فرودگاه بینالمللی «موان» دچار حریق شد. این پرواز حوالی ساعت ۲ بامداد یکشنبه از «بانکوک»، تایلند برخاسته بود. تنها دو نفر که هر دو از خدمه پرواز بودند، از این فاجعه جان سالم به در بردند. گروهی بینالمللی از محققان اکنون در تلاشاند علت این حادثه مرگبار را تعیین کنند.
بر اساس دادههای شبکه ایمنی هوانوردی، امسال مجموعا ۳۱۸ نفر در سوانح هوایی جان باختند. این میزان مرگبارترین سال در هوانوردی از سال ۲۰۱۸ است که در آن ۵۵۷ نفر در پروازهای تجاری کشته شدند. در آن سال، یک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت «لاین ایر» پس از برخاستن از «جاکارتا»ی اندونزی در دریای جاوه سقوط کرد و تمامی ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.
امسال نخستین بار از سال ۲۰۱۸ است که تلفات پروازی از مرز ۳۰۰ نفر فراتر میرود.
در سال ۲۰۲۳، تلفات پروازی به پایینترین میزان اخیر یعنی ۱۲۰ نفر رسید که امنترین سال در هوانوردی از سال ۲۰۱۷ به شمار میرفت که در آن ۵۸ نفر جان باخته بودند.
شرکت بویینگ در بیانیهای که پس از حادثه ججو ایر منتشر شد، اعلام کرد که با این شرکت هواپیمایی در تماس و آماده حمایت از آنها است.
این شرکت گفت: ما عمیقترین مراتب تسلیت خود را به خانوادههایی که عزیزانشان را از دست دادهاند، ابراز میکنیم و با مسافران و خدمه همدردی میکنیم.
بویینگ یکی از دو سازنده بزرگ هواپیماهای تجاری است و شرکت دیگر، ایرباس، رقیب اروپایی آن است. سهام بویینگ در معاملات پیش از بازار در روز دوشنبه چهار درصد کاهش یافت.
به گزارش ایندیپندنت، هیئت ملی ایمنی حمل و نقل که سازمان اصلی تحقیقاتی ایالات متحده در زمینه فجایع حملونقل است، یک تیم از محققان ایالات متحده را برای کمک به مقامهای کرهای در تحقیقات اعزام خواهد کرد. هیئت تحقیقات سوانح هوایی و ریلی کره جنوبی هرگونه اطلاعات بعدی را منتشر خواهد کرد.
روز دوشنبه، مقامهای کره جنوبی دستور دادند تمامی هواپیماهای بویینگ ۸۰۰ــ۷۳۷ خطوط هواپیمایی این کشور زمینگیر شوند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که یک هواپیمای دیگر ججو ایر با مشکل در ارابه فرود (landing gear) مواجه شد. مقامها این هواپیماها را پیش از بازگشت به آسمان تحت بازرسی قرار خواهند داد.
هنوز مشخص نیست چه چیزی موجب سقوط روز یکشنبه شد، اما محققان به این مشکوکاند که برخورد با پرنده یا نقص در سیستم ارابههای فرود ممکن است در این حادثه نقشی داشته باشد. اگرچه مورد اول بهندرت باعث چنین حوادث فاجعهباری میشود. ارابههای فرود هنگام برخورد هواپیما با باند باز نشده بودند.
بهرغم این تصادفهای مهلک، سقوطهای مرگبار هواپیما همچنان نادرند و معمولا هنگام فرود و برخاستن رخ میدهند. سقوط مرگبار روز یکشنبه نخستین حادثه شرکت ججو ایر بود. محققان احتمالا تلاش خواهند کرد علت این حادثه را مشخص کنند تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود. مقامها دادههای ثبتشده در دستگاه ضبط صدای کابین خلبان و جعبه سیاه را برای یافتن علت سقوط تحلیل خواهند کرد. معمولا پس از حوادث فاجعهبار، اقدامهای پیشگیرانه اتخاذ میشود.
پایان خبر آرتیو
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سال ۲۰۲۴ مرگبارترین سال سفرهای هوایی در ۶ سال اخیر در جهان بوده است" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سال ۲۰۲۴ مرگبارترین سال سفرهای هوایی در ۶ سال اخیر در جهان بوده است"، کلیک کنید.