پایان کار جنگنده افسانه‌ای آمریکا / رقیب روس با قدرت ادامه می‌دهد

به گزارش آرتیو، هواگرد تهاجمی Fairchild Republic A-۱۰ Thunderbolt II (در مرحله بازنشستگی) و Sukhoi Su-۲۵ Frogfoot (تقریباً هر روز فعالانه در حال نبرد است) سال‌هاست که رقابت تنگاتنگی در عرصه پشتیبانی نزدیک هوایی دارند و حالا یکی از آن‌ها می‌رود که به تاریخ بپیوندد.

به نقل از روزیاتو، تعریف هواگرد تهاجمی، طبق دایره المعارف بریتانیکا، «نوعی از هواپیماهای نظامی است که با انجام حملات هوایی و بمباران در ارتفاع پایین علیه نیروهای زمینی، تانک ها و سایر وسایل نقلیه زرهی و تأسیسات دشمن، از نیروهای زمینی خودی پشتیبانی می کند. هواپیماهای تهاجمی معمولاً کندتر و مانور کمتری نسبت به جنگنده‌های نبرد هوایی دارند، اما بار بیشتر و متنوع تری از سلاح‌ها (توپ خودکار، مسلسل، راکت، موشک‌های هدایت شونده و بمب) را حمل می‌کنند و توانایی پرواز نزدیک به زمین را دارند».

بازنشستگی A-۱۰ Warthog

بدنه هواپیما A-۱۰ در اطراف یک توپ ۳۰ میلی متری پرقدرت GAU-۸ Avenger ساخته شده است. این هواپیما به عنوان یک قاتل تانک طراحی شده بود که می توانست تانک ها را از بین ببرد و پشتیبانی هوایی نزدیکی برای سربازان خودی فراهم کند. نظرات در مورد میزان کارآیی و قدرت جنگنده A-۱۰ Warthog بسیار متفاوت است. برخی ادعا می کنند که A-۱۰ در عملیات طوفان صحرا علیه نیروهای عراقی برتری داشته است، در حالی که برخی دیگر می گویند که چنین نبوده است. علاوه بر این، برخی خواهند گفت که این جنگنده به ندرت از توپ خودکار خود استفاده می کند و در عوض تمایل به استفاده از موشک (حداقل در محیط های مورد مناقشه) دارد.

پایان کار جنگنده افسانه‌ای آمریکا / رقیب روس با قدرت ادامه می‌دهد

می توان پرسید که چرا ظاهراً هیچ کشور خارجی علاقه ای به خرید این هواپیما نداشته است (اگرچه ایالات متحده اکنون به دنبال ارسال A-۱۰ های بازنشسته به اردن است و ممکن است اردن خریدار مرموز A-۱۰ باشد یا نباشد).

به نظر می رسد نیروی هوایی ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که A-۱۰ جایی در میدان نبرد مدرن ندارد. بدین ترتیب،‌ جنگنده های A-۱۰ به تدریج و بدون جایگزینی مستقیم بازنشسته شده و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل از سرویس خارج شود. پس از آن، این جنگنده های چند منظوره، هلیکوپترهای تهاجمی و هواپیماهای بدون سرنشین خواهند بود که باید پشتیبانی هوایی نزدیک را انجام دهند. A-۱۰ ممکن است در نبرد با شورشیان در خاورمیانه مفید بوده باشد، اما احتمالاً در یک جنگ همتا به همتا در شرق اقیانوس اطلس بلااستفاده خواهد بود.

جنگنده Su-۲۵ Frogfoot ساخت شوروی همچنان با قدرت ادامه می دهد

سوخو سو-۲۵ شوروی/روسی (با نام Frogfoot در ناتو) دیدگاه جالبی در مورد هواپیماهای تهاجمی ارائه می دهد (این جنگنده کم و بیش پاسخ شوروی به A-۱۰ آمریکایی بود). در حالی که بسیاری می گویند A-۱۰ در میدان نبرد مدرن دوامی نخواهد داشت، Su-۲۵ به طور مداوم در خط مقدم توسط روسیه و اوکراین در تمام مدت جنگ اخیرشان مورد استفاده قرار گرفته است.

پایان کار جنگنده افسانه‌ای آمریکا / رقیب روس با قدرت ادامه می‌دهد

در حالی که بسیاری از سوخو-۲۵ ها از بین رفته اند، این تعداد هنوز تنها کسری از تعداد فروندهایی از این جنگنده است که روسیه در اختیار دارد. Su-۲۵ اولین بار در سال ۱۹۷۵ به پرواز درآمد و در تفلیس، گرجستان امروزی تولید شد (این تأسیسات در جنگ ۲۰۰۸ بین روسیه و گرجستان توسط روسیه منهدم شد). جنگنده‌های Su-۲۵ سالهاست که از خط تولید خارج شده‌اند.

اما شاید این پایان ماجرا نباشد. طبق گزارش‌ها، گرجستان در تلاش است (و شکست می‌خورد) تولید این جنگنده را از سر بگیرد، در حالی که بلاروس ادعا می‌کند که دست به تولید Su-۲۵ Frogfoot برای روسیه خواهد زد. این موضوع نشان می دهد که برای هواپیماهای تهاجمی جدید Su-۲۵ هنوز تقاضا وجود دارد. به‌جای ساخت‌های جدید، فرسایش ناشی از تلفات جنگی و فرسودگی به این معنی است که Su-۲۵ Frogfoot در حال حاضر در یک مسیر یک طرفه به سمت خروج قرار دارد.

Su-۲۵ در بسیاری از جنگ ها از جمله توسط نیروی هوایی عراق در جنگ ایران و عراق از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸، جنگ روسیه و گرجستان، جنگ داخلی سوریه، جنگ ۲۰۲۰ قره باغ کوهستانی، جنگ های مختلف در آفریقا (از جمله جنگ داخلی کنونی سودان) و درگیری های مختلف دیگر به کار گرفته شده است.

۵۸۵۸

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پایان کار جنگنده افسانه‌ای آمریکا / رقیب روس با قدرت ادامه می‌دهد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پایان کار جنگنده افسانه‌ای آمریکا / رقیب روس با قدرت ادامه می‌دهد"، کلیک کنید.