پوران درخشنده: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کرده و آن را حفظ کنیم

پوران درخشنده: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کرده و آن را حفظ کنیم

به گزارش خبرگزاری آرتیو،پوران درخشنده، کارگردان سینما و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری سومین دوره این جشنواره، اظهار کرد: به نظر من برگزاری این جشنواره یک اتفاق بسیار خوب و با ارزش است و می‌تواند باعث آشنایی نسل‌های گوناگون با داشته‌های تاریخی و تمدنی و حوزه میراث‌فرهنگی شود. از این رو به نظر می‌رسد از این جشنوراه باید حمایت همه‌جانبه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،درخشنده گفت: یکی از مهمترین مولفه‌های این جشنوراه انتقال فرهنگ به نسل نوجوان و جوان است اما حقیقت امر این است که در این باره اصطلاحا کم‌کاری داشتیم آنچه که از گذشته داشتیم و داریم اهمیت دارد اما نتوانستیم که پیوند درستی بین این میراث و نسل نوجوان و نسلی که اصطلاحا به آن «نسل z» می‌گویند، برقرار کنیم. این مهم است که این نسل با این ظرفیت‌ها آشنا شوند و جشنوراه میراث‌فرهنگی قدم بزرگی برداشته برای معرفی میراث‌فرهنگی و باید قدر آن را دانست. این حرکت نیازمند تقویت است.

جشنواره در تمام استان‌ها برگزار شود

داور بخش سینمایی جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود گفت: این جشنواره به گونه‌ای اهمیت دارد که به نظر می‌رسد باید در تمام استان‌ها برگزار شود و تمام کشور باید درگیر این جشنواره و موضوعات مرتبط با آن باشند. به نظر من باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر منطقه و استان، این جشنواره را داشته باشد و میراث‌فرهنگی خود را به همگان معرفی کند تا تمام افراد جامعه خصوصا نسل نوجوان و جوان با میراث گذشتگان بیش از پیش آشنا شوند.

او در ادامه به اهمیت معرفی میراث فرهنگی و هویت تاریخی و تمدنی اشاره کرد و افزود: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کنیم و آن را حفظ کنیم. آنچه که ارزشمند است این است که این میراث برای این نسل است و باید از آن مراقبت کرد. این کار دیر شروع شد اما اقدام خوبی است. امروز دستگاه‌های مختلف باید به کمک این جشنواره بیایند و از آن حمایت کنند.

تقویت اشتراکات فرهنگی با بین‌المللی شدن جشنواره

درخشنده در ادامه به اشتراکات فرهنگی با کشورهای منطقه اشاره کرد و ادامه داد: میراث‌فرهنگی ایران متعلق به تمام بشریت است و کشورهای مختلف این میراث را دوست دارند. ما با کشورها مختلف دارای اشتراکات فرهنگی هستیم و با توجه به این که سومین دوره این جشنواره قرار است به صورت بین‌المللی برگزار شود، این یک فرصت بسیار نیک برای گسترش تعاملات فرهنگی ایران با کشورهای منطقه است و باید قدر این فرصت را دانست.

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره چندرسانه ای میراث‌فرهنگی، یادآر شد: این جشنواره حرکت ارزنده و ارزشمندی است که می‌تواند گسترش یابد تا همگان با این میراث بیش از پیش آشنا شوند. ما این ظرفیت را از گذشته داریم و باید آن را حفظ کنیم و نسل جدید را با این ظرفیت آشنا کنیم و انتقال فرهنگی به نسل جوان انجام شود. البته این موضوع تنها با یک جشنواره این امکان‌پذیر نیست و باید این حرکت‌ها گسترش یابد.

درخشنده به نقش فناوری‌های نوین و رسانه‌ها در معرفی میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها و فناوری‌های نوین بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان از این‌ها گذشت. الان نسل جدید با رسانه‌های جدید و فناوری ارتباط دارند و باید از این فرصت استفاده کرد و میراث‌فرهنگی را از طریق این رسانه‌ها به نسل جدید معرفی کرد و در برگزاری جشنواره از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و رسانه‌ها بهره برد.

او در ادامه به برگزاری جشنواره در استان‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که در هر منطقه و استان وجود دارد باید این ظرفیت‌ها را به همگان معرفی کنیم. توانمندی‌های هر استان مشخص شود و از طریق این جشنواره به همگان معرفی شود. در صورت برگزاری جشنواره در سطح منطقه و استان، پیوند بین استان‌ها پیش می‌آید و ریشه‌ها را می‌توانیم پیدا کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های احتمالی پیش‌روی این جشنواره، خاطرنشان کرد: این جشنواره در راه بین‌المللی شدن است، بنابر این به طور حتم چالش‌هایی نیز ممکن است داشته باشیم. ما میراث‌دار یک تمدن بزرگ هستیم و باید این مشکلات و چالش‌ها برطرف شود. یکی از مشکلات احتمالی پیش روی این جشنواره موضوعاتی مانند بودجه و اعتبار است که باید اعتبار مناسب برای این جشنواره اختصاص یابد. موضوع دوم بهره‌گیری از پژوهش و مطالعه و برنامه‌ریزی قوی است که باید به‌عنوان پشتوانه در این جشنواره مدنظر و توجه قرار گیرد.

۲۴۴۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پوران درخشنده: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کرده و آن را حفظ کنیم" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پوران درخشنده: ما باید به میراث‌فرهنگی و گذشته خود افتخار کرده و آن را حفظ کنیم"، کلیک کنید.