کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری

کاردرمانی در اختلال یادگیری می تواند به کودکان با ناتوانی های یادگیری  کمک کند تا عملکرد خود را در مدرسه بهبود بخشند و آسان تر یاد بگیرند. دکتر متخصص کاردرمانی به کودکانی که در توجه و تمرکز، حافظه، نوشتن صحیح حروف یا اعداد دچار مشکل هستند، کمک می کند. اغلب این مشکلات نشان دهنده مسایل مهم با ادراک بینایی، مشکلات هماهنگی حرکتی یا توجه هستند. جهت آشنایی بیشتر با بهترین راهکارهای کاردرمانی در اختلال یادگیری ما را در ادامه مطلب دنبال کنید.

کاردرمانی برای اختلال یادگیری【روش های درمان عملی】

اختلال یادگیری چیست؟

برخی تحقیقات نشان می دهد تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر ممکن است دچار اختلال یادگیری باشد. اختلال یادگیری ممکن است ناشی از انواع نقایص باشد که می تواند بر مهارت های گفتار، شنیدن، خواندن، نوشتن یا ریاضی فرد تاثیر بگذارد. به طور کلی می توان اختلال یادگیری را به عنوان نقص در عملکرد فرد و آنچه از او انتظار می رود مشخص کرد و در افرادی با طیف وسیعی از سطوح هوشی یافت می شود.

اختلال یادگیری را می توان به عنوان یک مشکل عصبی در پردازش اشکال خاصی از اطلاعات توصیف کرد. برخی از اختلالات یادگیری به صورت مجزا و برخی دیگر در کنار یکدیگر دیده می شوند به عنوان مثال نارساخوانی و دیسپراکسی اغلب با هم دیده می شوند. با اضافه کردن جزییاتی همچون برنج ها، جواهرات شیک، و پرده های گلدار به لباس السای بچه گانه ، می توانید جلوه ی شیک و افسانه ای را به استایل روزمره تان اضافه کنید.

انواع اختلالات یادگیری

5. اختلال زبان شفاهی-نوشتاری و نقص خاص درک مطلب: ناتوانی های یادگیری که بر درک فرد از آنچه می خوانند یا زبان گفتاری تاثیر می گذارد. توانایی بیان خود با زبان شفاهی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

مشکلات مرتبط با اختلال یادگیری

-اختلال نقص توجه و بیش فعالی: اختلالی که شامل مشکل در توجه و تمرکز، کنترل رفتار و بیش فعالی است.

-دیس پراکسی: اختلالی که باعث اختلال در حرکت و هماهنگی، زبان و گفتار می شود.

-عملکرد اجرایی: که بر برنامه ریزی، سازماندهی، استراتژی، توجه به جزییات و مدیریت زمان و مکان تاسیر می گذارد.

علایم اختلال یادگیری در کودکان

از علایم اختلال یادگیری به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

-اغلب نمی تواند در یک زمان روی یک فعالیت تمرکز کند و به راحتی حواسش پرت می شود یا از یک کار به کار دیگر می پرد.

-اغلب هنگام کپی کردن، خواندن یا نوشتن دچار سردرگمی می شود.

-یادآوری ضعیف بینایی کلمات

-نقطه گذاری گذاری غیرمعمول

-املاء ضعیف یا مشکل در سازماندهی حروف در ترتیب مناسب

-جملات را با کلماتی که به اشتباه مرتب شده اند، می نویسد.

-حروف نوشته شده را معکوس می کند.

-به طور کلی دست خط نامرتب یا ضعیفی دارد. (مانند اندازه نامنظم، فاصله بین حروف و کلمات)

-در حرکات خود دست و پا چلفتی به نظر می رسد، اغلب به سمت اشیاء راه می رود.

چگونه بفهمم فرزندم اختلال یادگیری دارد؟

بروز علایم اختلال یادگیری از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. در زیر تعدادی از علایم رایجی که نیاز به بررسی بیشتر دارند آورده شده است:

-مشکل در سازماندهی خود یا کارشان

-مشکلات حافظه

-تلاش برای ایجاد کار منظم و خوانا یا انجام کار بسیار آهسته به این معنی که از درس عقب می مانند.

-توانایی خواندن ضعیف

-مشکل در به یاد آوردن کلمات یا جدول زمانی که اخیراً یاد گرفته شده است.

-به راحتی حواسش پرت می شود.

-مشکل در درک آنچه روی تخته یا کتاب می بینند به عنوان مثال کپی کردن از روی تخته در کتاب تکالیف یا از دست دادن جایگاه خود هنگام خواندن یا کپی کردن.

چگونه کاردرمانی می تواند به کودک دارای مشکلات یادگیری کمک کند؟

دکتر متخصص کاردرمانی می تواند با کودک، مدرسه و والدین او برای ارایه درمان، مشاوره، ارایه استراتژی و تکنیک هایی برای به حداقل رساندن اثرات یک اختلال یادگیری در زندگی روزمره کمک کند. مرد عنکبوتی، بتمن، سوپرمن، السا، تک شاخ، سگ نگهبان، ملکه زنبور، دختر کفشدوزکی، گربه ی سیاه، هری پاتر و … مهم ترین لباس های شخصیت های کارتونی هستند که بچه ها آن ها را دوست دارند و علاقه دارند که  آن ها را به تن کنند و خود را شبیه آن ها کنند.

مداخلات درمانی باید هر چه سریعتر آغاز شوند تا تاثیر اختلال یادگیری بر اعتماد به نفس و عزت نفس کودک در برابر همسالان و در کلاس درس به حداقل برسد. در زیر برخی از روش هایی که یک کاردرمانگر ممکن است بر روی آنها تاکید کند آورده شده است:

1. مهارت های سازمانی

-تقسیم وظایف به قسمت های کوچکتر و قابل مدیریت تر

-آموزش آمادگی جسمانی

-کمک به آمادگی ذهنی و کمک حافظه

-ارایه تکنیک های زمان بندی

-مشاوره در مورد تقویم و مدیریت زمان (به صورت بسیار ساده)

-آموزش نشانه های تصویری و یادآوری

-قرار دادن روال های معمول

2. دست خط

-آموزش نحوه دست گرفتن مداد بصورت صحیح

-آموزش حفظ یک وضعیت نشسته خوب و موثر

-آموزش شکل صحیح حروف

-پشتیبانی از توسعه مهارت های پیش از نوشتن و کپی کردن

-معرفی فعالیت هایی برای افزایش ثبات مرکزی تنه و شانه ها

-کمک به توسعه مهارت های حرکتی ریز و ظریف و افزایش قدرت دست

-پشتیبانی با سازماندهی کار در صفحه

3. کار با معلمان، والدین و اعضاء خانواده برای حمایت بهتر از کودک: متخصص کاردرمانی تغییرات مناسبی را در محیط فیزیکی (در کلاس درس و خانه) ایجاد خواهد کرد که ممکن است مشارکت کودک را بهتر ترویج کند. این را می توان نه تنها با اصلاح محیط فیزیکی (به عنوان مثال افزودن تجهیزاتی که ممکن است به کودک کمک کند) انجام داد، بلکه همچنین با نحوه ساختار روتین کودک انجام می شود. اگر کودک استراحت های کوچک و منظمی در طول روز داشته باشد، ممکن است تعامل خود را بهبود بخشد.

4. درمان های شناختی رفتاری: برای آموزش خودتنظیمی به کودک، کمک به توجه و هوشیاری.

5. ارزیابی های حسی و ابزارهایی برای کمک به بهبود مهارت های حرکتی ظریف و دست ورزی کودک. متخصصین کار درمانی اغلب از منابع و مواد مناسب برای رشد کودک و طیف وسیعی از رویکردهای یادگیری استفاده می کنند.

6. کاردرمانگران اغلب وظایف را ساده تر می کند تا مدیریت آنها را برای کودک آسان تر کند.

7. تمرین های حافظه به آماده سازی ذهنی کودک کمک می کند از جمله نشانه های بصری

8. توسعه استراتژی های مدیریت زمان

بهترین مرکز کاردرمانی اختلالات یادگیری

کودکان با تشخیص اختلال یادگیری از کار درمانی بهترین بهره را می برند. دکتر متخصص کاردرمانی در مرکز مراجعین را از نظر مهارتهای ادراک بینایی، توجه و تمرکز و مهارت های حرکتی ریز و درشت بررسی می کند.

هدف از کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری بهبود مشارکت کودک در محیط خانهاختلال یادگیری مشکلی عصبی است که باعث می شود مغز نتواند خوب اطلاعات را دریافت، ارسال و پردازش کند.

این بیماری بر مهارت های مختلف فرد تاثیر می گذارد و موجب ناتوانی او در انجام فعالیت های روزمره زندگی می شود. یکی از روش های درمانی این بیماری، کاردرمانی است که هدف آن حفظ استقلال بیمار است. در این مطلب به بررسی کاردرمانی اختلال یادگیری می پردازیم.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری مشکلی عصبی در پردازش اشکال خاصی از اطلاعات است. برخی از اختلالات یادگیری به صورت جداگانه و برخی دیگر در کنار یکدیگر دیده می شوند. برای مثال نارساخوانی و اختلال نوشتن اغلب با هم اتفاق میفتند. اختلال یادگیری بر عملکردهای مختلف فرد ازجمله حرف زدن، گوش دادن، خواندن، نوشتن یا مهارت های ریاضی تاثیر می گذارد.

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری بر مهارت های مختلف بیمار تاثیر می گذارند و به شکل های مختلف بروز می کنند. شدت این اختلالات در بیماران مختلف متفاوت است و به سه دسته خفیف ، متوسط و شدید تقسیم می شود. بیمارانی که اختلال خفیف دارند به راحتی می توانند حرف بزنند و از خود مراقبت کنند اما به زمان بیشتری برای یادگیری مهارت های جدید نیاز دارند.

برای خرید اینترنتی  ست کامل لباس زورو باید بسیار دقت کنید چرا که بسیاری از عرضه کنندگان این محصول برای کسب سود بسیار با کیفیت بسیار پایین و قیمت بسیار گران به فروش می رسانند از این رو قبل انجام هر اقدامی در جهت ثبت سفارش خود از کیفیت محصول مربوطه و قیمت ارایه شده بر آن اطمینان حاصل بفرمایید

بیمارانی که اختلال شدید دارند در یادگیری بیشتر مهارت ها ضعیف هستند و حتی قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیستند. در ادامه انواع اختلالات یادگیری را توضیح می دهیم:

  • اختلال یادگیری خواندن (نارساخوانی): ، اختلال پردازش زبان است که بر خواندن، نوشتن، درک مطلب و مهارت های پردازش مبتنی بر زبان مربوطه تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به این بیماری در رمزگشایی کلمات، هجی کردن، شناسایی صداها و توالی مناسب کلمات ضعف دارند.
    • اختلال یادگیری نوشتن (دیسگرافی): افراد مبتلا به دیسگرافی قادر به تبدیل افکار خود به نوشتن یا نقاشی نیستند. دست خط ضعیف یکی از مشخصه های اصلی این بیماری است. فعالیت فیزیکی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک و تلفیق اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهد.
    • اختلال یادگیری ریاضی (محاسبه پریشی): نوعی ناتوانی یادگیری است که بر توانایی فرد در درک اعداد و محاسبات ریاضی تاثیر می گذارد. بیمار مبتلا به محاسبه پریشی در خواندن ساعت، شمارش پول، حفظ و مرتب سازی اعداد، شناسایی الگوها، به خاطر سپردن حقایق ریاضی و حل ریاضیات ذهنی مشکل دارد.
    • اختلالات یادگیری غیرکلامی: مبتلایان به این بیماری توانایی درک زبان بدن، حالات چهره، لحن صدا و جنبه های غیرکلامی ارتباط را دارند. آن ها برای جبران مشکلات خود غالباً زیاد صحبت می کنند. درنتیجه بیماران مبتلا به اختلالات یادگیری غیرکلامی دارای دایره واژگان گسترده و حافظه بسیار خوبی هستند.
    • اختلالات یادگیری زبان (دیسفازی): اختلالات یادگیری زبان و ارتباطات شامل توانایی درک یا تولید زبان گفتار هستند. نشانه های اختلال یادگیری زبان شامل مشکلاتی در مهارت های زبان کلامی مانند توانایی بازگویی داستان، روان بودن گفتار و توانایی درک معنای کلمات و … هستند.
    • اختلالات یادگیری مهارت های حرکتی (دیسپراکسی): اختلال یادگیری مهارت های حرکتی به مشکلات حرکتی و هماهنگی شامل مهارت های حرکتی ظریف (مانند استفاده از قیچی و نوشتن) یا مهارت های حرکتی درشت (مانند دویدن و پریدن) اشاره دارد. علایم اختلال دیسپراکسی شامل مشکلاتی در توانایی های فیزیکی هستند که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارند.
    • اختلال پردازش شنوایی: در اختلال پردازش شنوایی، بیماران توانایی پردازش صداها را ندارند. افراد مبتلا به این بیماری ترتیب صداها را اشتباه می گیرند یا نمی توانند صداهای مختلف را فیلتر کنند. در اختلال پردازش شنوایی، مغز اطلاعات دریافتی و پردازش شده از گوش را اشتباه تفسیر می کند.
    • اختلال پردازش زبان: اختلال پردازش زبان زمانی به وجود می آید که فرد در پردازش زبان گفتاری، چالش های خاصی داشته باشد که بر زبان دریافتی و بیانی تاثیر می گذارند. افراد مبتلا به اختلال پردازش زبان در پیوند دادن معنا به گروه های صوتی ای که کلمات، جملات و داستان ها را تشکیل می دهند، مشکل دارند.
    • اختلال پردازش بینایی: اختلال پردازش بینایی شامل مشکل در هماهنگی چشم و دست، پرش از کلمات و خطوط و درک اشتباه عمق یا فاصله است. این اختلال می تواند بر مهارت های حرکتی، درک مطلب و ریاضی تاثیر بگذارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاردرمانی کودکان اختلال یادگیری"، کلیک کنید.