جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی/درناها در راه خانه هستند
به گزارش خبرگزاری آرتیو، مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران شامگاه جمعه 18 اسفند 1402 در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیررضا مافی مدیر انیمیشن سازمان سینمایی سوره، محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران، سفیر چک اسلواکی در ایران و فرزانه فخریان مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی، اعضای هیات داوران بخش ملی، بین الملل و سیفژ حضور داشتند.
جشنواره پویانمایی تهران که امسال با هویت بصری و پوستری متفاوت که از درنای «امید» ایده گرفته بود، از روز یکشنبه 13 اسفند ماه در محل مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نمایش 334 فیلم انیمیشن کوتاه و بلند ایرانی و خارجی آغاز به کار کرده بود، به ایستگاه پایانی رسیده است. مراسم پایانی این جشنواره قرار بود عصر پنجشنبه 17 اسفند ماه برگزار شود که بر اساس اعلام دبیرخانه، به دلیل استقبال مخاطبان برای تماشای فیلم ها یک روز تمدید شد.
به گزارش خبرنگار آرتیو، کارگردانی این مراسم را محمد حمیدی مقدم برعهده داشت و اجرای آن برعهده الهام دارابی بود.
مراسم اختتامیه با قرایت آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
فقر سناریو و مشکل جدی در انتقال پیام
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت: جشنواره بین المللی پویانمایی تهران مهمترین رویداد جامعه انیمیشن است. اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم، توجه به کودک و نوجوان است که امروز در قالب جشنواره پویانمایی ظهور و بروز پیدا کرد.
وی بیان کرد: جشنواره پویانمایی تهران را در حالی برگزار کردیم که کشور ما سال ها با تحریم های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می کند اما پیشرفت در انیمیشن سازی، نمونه ای از پیشرفت های ایران است که با توجه به همه تحریم ها، توسط جوانان و مردم این کشور رقم خورده است که جلوه هایی از آنها را به نظاره نشستید.
علامتی با بیان اینکه قصه در انتقال پیام انیمیشن تاثیر دارد، اظهار کرد: انیمیشن قالب قدرتمندی برای انتقال پیام است و ضریب نفوذ و تاثیرگذاری آن را چند برابر می کند. همان طور که می دانید «قصه» در کانون کارنامه ای درخشان دارد اما وقتی قصه با تصویر آمیخته می شود، قدرتش قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست.
وی تصریح کرد: قالب انیمیشن بستری بسیار خوب است که در یک نظم هنری قرار می گیرد؛ وقتی بتوانیم عنصر خیال را در نظمی هنری گرد آوریم و در قالب انیمیشن باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود و پیام را موثرتر و ماناتر می کند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ایران در انیمیشن به بلوغ خوبی رسیده است، گفت: هنرمند ما با ریتم و تخیل، یک اثر را جذاب تر و پرکاربردتر می کند اما خلا یک عنصر جدی حس می شود. ما از ظرفیت انیمیشن استفاده می کنیم و رشد جدی و دانش فنی تولیدکنندگان را شاهد هستیم اما در عرصه پیام باید فکری جدی کنیم که محتوا یعنی قصه فراتر از این برود؛ چراکه در شکل آنچه می خواهیم بگوییم خلا داریم و ضعفش هم به فقر سناریوی منسجم برمی گردد. وقتی فقر محتوا داریم تکنیک نیز هدر می رود. حال در تکنیک پیش افتادیم اما در محتوا جاماندگی جدی داریم.
وی بیان کرد: در بخش های دیگری مثل پرداختن به دین مشخص است که سرمایه گذاری نکردیم؛ نباید تکنیک زده باشیم بلکه باید تعادل را رعایت کنیم. این خلا قابل چشم پوشی نیست.
علامتی افزود: این جشنواره فرصتی برای پر کردن این خلاها و گردآوری هدفمند آثار است، همچنین گسترش توانایی ها و طرح تکنیک ها و نگرش های تازه برای شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی در جامعه. در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران شاهد حضور آثار بسیاری از کشورهای دیگر بودیم.
غم غزه بر چشممان سنگینی می کرد
در ادامه علامتی توضیحاتی درباره بخش های مختلف جشنواره سیزدهم ارایه کرد و گفت: تولید 800 دقیقه محتوای علمی و رونمایی از 5 کتاب پژوهشی و برگزاری کارگاه های متعدد از جمله عملکرد این جشنواره بود.
وی تاکید کرد: امسال غم جنایات غزه بر چشمان مان سنگینی می کرد و به همین دلیل در یک نشست درباره غزه با حضور مدیران سینمایی به بررسی نقش سینماگران در انعکاس این جنایات پرداختیم. همچنین مقرر شد سال آینده حمایت های جدی در این حوزه داشته باشیم.
علامتی در پایان گفت: سیزدهمین دوسالانه پویانمایی به ایستگاه پایانی رسید و باعث افتخار است که بگوییم حضور 74 کشور را در این دوسالانه شاهد بودیم .
در ادامه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه فراخوانده شد.
اسماعیلی در سخنانی گفت: خوشحالم که در این ایام پربرکت و در آستانه حلول ماه رمضان در آیین اختتامیه جشنواره پویانمایی تهران حاضر شدم. خدای متعال را سپاسگزارم که فرهنگ و هنر و رونق در بهترین دوره تاریخی و در بالاترین حد خودش قرار دارد و ما در تمامی حوزه ها با حضور پر رنگ هنرمندان و حضور مخاطبان فعال روبه رو هستیم.
وی بیان کرد: این نشان می دهد که جامعه ما یک جامعه چند هزار ساله فرهنگی است که در هر گوشه و کنار این سرزمین کهن، استعدادهای پر فروغی وجود داد.
تلاش داریم سینمای انیمیشن را پویاتر کنیم
اسماعیلی عنوان کرد: شعار دولت عدالت فرهنگی و به این معنا است که در تمام کشور امکان رشد و نمو برای جوانان وجود داشته باشد، دولت سعی دارد که مهم ترین رکن فرهنگ سازی و آموزش را در وزارت آموزش و پرورش در قالب فعالیت های فرهنگی هنری و آموزشی برای تمام دانش آموزان رقم بزند.
وی اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک سازمان هنرپایه است و به خوبی به وظیفه خود عمل می کند و در طول سال جشنواره های متنوعی مانند پویانمایی، تیاتر، قصه گویی و … را برگزار می کند. ما در وزارت ارشاد بنا داریم سینمای انیمیشن را فعال تر کنیم و خوشحال هستیم که این جشنواره با تصویب بنیاد پویانمایی همزمان شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما شاهد فصل نویی در حوزه پویانمایی در ایران خواهیم بود که در حوزه های آموزشی و هنری از آن استفاده خواهیم کرد. درخشش در حوزه سینمای انیمیشن روز افزون است، نمونه آن هم انیمیشن «بچه زرنگ» است که توانست بالغ بر دو میلیون مخاطب و 65 میلیون هزار تومان فروش داشته باشد. این نکته که می گویند گیشه صرفا برای سینمای کمدی است، با فروش این انیمیشن تکذیب شد. از کانون ممنونیم که چرخه صنعتی «بچه زرنگ» را فعال کرده است. باید بتوانیم شخصیت های متنوعی برای کودکان مانند شخصی های «بچه زرنگ» و «پسر دلفینی» بیافرینیم، این مساله دور از دسترس نیست و کانون توانایی این مهم را در سال ها فعالیت خود نشان داده است.
وی در پایان گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت هنرمندان سینمای انیمیشن هستیم و به عنوان متولی حوزه فرهنگ و هنر خواستار فعال شدن یک جریان پویا و جوان در حوزه سینمای انیمیشن هستیم.
سپس برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره معرفی شدند.
برگزیدگان بخش دینی و ارزش های انقلاب اسلامی
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش دینی جشنواره بین المللی پویانمایی تهران توسط مجری قرایت شد و سپس جوایز بخش مسابقه دینی و ارزش های انقلاب اسلامی اهدا شد.
دیپلم افتخار این بخش به احمد حیدریان برای فیلم انیمیشن «پیش از بهشت» و سعید سروش آرتیو برای فیلم «داوود و جالوت» تعلق گرفت.
تندیس طلایی بهترین فیلم بخش ارزش های انقلابی به اسماعیل یوسفی برای انیمیشن «بی پلاک» اهدا شد.
در بخش دینی، هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته دریافت تندیس طلایی ندانستند.
تندیس طلایی بهترین کارگردان به محمدجواد جعفری برای فیلم انیمیشن «برزخ» اهدا شد.
برگزیدگان بخش دانشجویی
در ادامه بیانیه هیات داوران بخش دانشجویی سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران قرایت شد و سپس جوایز این بخش اهدا شد.
دیپلم افتخار: علی موسوی و شیرین انجیدنی برای فیلم انیمیشن «تنها آرزو».
دیپلم افتخار: سحر غفوریان برای فیلم «دختران ننه دریا».
تندیس طلایی برای بهترین انیماتور: تارا عطارزاده برای فیلم انیمیشن «پایان تابستان».
تندیس طلایی بهترین فیلمنامه: فریبا عبدالخانی برای فیلم «ارایه».
تندیس طلایی بهترین کارگردانی: علیرضا وزیری برای انیمیشن «خرمگس».
برگزیدگان بخش پایان نامه های برتر
در بخش بعدی بیانیه هیات داوران بخش پایان نامه های دانشجویی توسط فرخ یکدانه قرایت شد و سپس نوبت به اهدای جوایز این بخش رسید.
دیپلم افتخار: ریحانه اقبالی از دانشگاه هنر.
دیپلم افتخار: فروغ السادات شفیعی از دانشگاه تربیت مدرس.
تندیس طلایی و هزینه چاپ پایان نامه: منصوره مولوی.
برگزیدگان بخش مسابقه ایران
اسماعیل شرعی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، بیانیه این هیات داوران را قرایت کرد. سپس وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به همراه اعضای هیات داوران این بخش برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه آمدند.
دیپلم افتخار اثر تبلیغاتی: علیرضا پورشکوری برای تیزر «بیمه زنان خانه دار».
دیپلم افتخار در بخش کودک و نوجوان: بابک نکویی برای فیلم «لالایی».
دیپلم افتخار دستاورد فنی و هنری: عقیل حسینیان نسب برای فیلم «موسی کو تقی».
دیپلم افتخار در بخش فیلمنامه: حسین زنگنه برای فیلم «داستانی برای محسن».
تندیس نقره ای بزای بهترین فیلم تجربی: شهرزاد مشایخی برای فیلم «بنکو».
تندیس نقره ای بهترین دستاورد هنری و فنی: فرنوش عابدی برای فیلم «سمپاش».
تندیس نقره ای برای بهترین طراحی کاراکتر: حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو».
تندیس طلایی بهترین فیلم کودک و نوجوان: امیر سحرخیز برای فیلم «آوازهای جنگل (روز برفی)».
تندیس طلایی بهترین اثر سریالی: زینب بدری برای فیلم انیمیشن «با بابام (جدول ستاره)».
تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغاتی: سیدعقیل حسینیان نسب برای فیلم «نوروز 1400» و مجموعه آثار او.
تندیس طلایی بهترین فیلمنامه: حسین آقامحمدی برای فیلم «دشت گل های زرد».
تندیس طلایی بهترین کارگردان: کارگردانان فیلم «در سایه سرو».
تندیس طلایی بهترین فضاسازی: حمیدرضا برخورداری برای فیلم «ده سالگی».
تندیس طلایی بهترین موسیقی: پژمان خلیلی برای فیلم «آسمان دوست داشتنی».
تندیس طلایی بهترین صداگذاری: زهره علی اکبری برای فیلم «کلنل».
تندیس طلایی بهترین اثر بلند: حامد جعفری برای فیلم انیمیشن «بچه زرنگ».
تندیس برنزی برای فیلم سوم: امیر مهران برای فیلم «آسمان دوست داشتنی».
تندیس نقره ای برای فیلم دوم: صادق جوادی برای فیلم انیمیشن «پر».
تندیس طلایی برای فیلم اول: حسین ملایمی و شیرین سوهانی برای فیلم انیمیشن «در سایه سرو».
جایزه ویژه هیات داوران این بخش به سمانه اسدی برای فیلم «زمین بازی» اهدا شد.
همچنین، جایزه ویژه رییس جشنواره (بخش فلسطین) به فیلم «پیش از بهشت» به احمد حیدریان تعلق گرفت. این جایزه برای اولین بار در جشنواره اهدا می شود و از دوره آینده نیز اهدا خواهد شد.
رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در بخش بعدی مراسم، با ابراز خوشحالی از حضور در اختتامیه گفت: بخش قابل توجهی از وقت کودکان و نوجوانان در سراسر جهان به مشاهده انیمیشن و فیلم می گذرد، در حقیقت بخشی از زیست تربیتی و فرهنگی و پرکننده اوقات فراغت دیدن انیمیشن است و بخش اعظمی از قدرت تخیل آنها نیز از طریق این آثار شکل می گیرد به همین دلیل پویانمایی نقشی اساسی در پرورش استعدادهای نوجوانان و کودکان دارد.
از هنرمندان برای کار روی سند ملی پویانمایی دعوت می کنم
وی با اشاره به هویت یابی به عنوان نکته مهم دیگر، توضیح داد: کودکان و نوجوانان از شخصیت های پویانمایی تاثیر می گیرند از این رو شاهد هستیم تهاجمی گسترده و نوعی جنگ ادراکی علیه کودکان رخ داده است که قالب اکثریت آنها، پویانمایی است که تاثیرات جدی بر کودکان و نوجوانان دارد. اگرچه در سالیان پس از انقلاب آثاری فاخر داشتیم اما متاسفانه به مکتبی مستقل در این حیطه با تکیه بر سبک زندگی ایرانی اسلامی که یکی از نیازهای جدی ماست، دست نیافتیم و پیش از آن که آثار خودمان را ببینیم، تماشاگر پویانمایی های خارجی و وارداتی هستیم.
صحرایی بیان کرد: معتقدم اکنون که بنیاد ملی پویانمایی شکل گرفته بیش از پیش نیاز به سند ملی پویانمایی داریم که توصیه می کنم در تدوین آن، سند تحول ملی بنیادین آموزش و پرورش مبنا قرار داده شود. همچنین هنرمندان را برای مطالعه و کار روی این سند ملی دعوت می کنم.
وی افزود: شاهد هستیم بسیاری از آموزه های مکتب اصیل ما در انیمیشن سازی دیگران پدیدار می شود و ما اگر از آنها بهره ببریم از هر کسی بیشتر و بهتر می توانیم آنها را بسازیم.
صحرایی مطرح کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش، تقویت هنرستان ها و رشته پویانمایی است. بی شک نوجوانان خلاق، آینده این صنعت را خواهند ساخت.
مشاهیر و قهرمانان ملی را در قالب پویانمایی معرفی کنید
وزیر آموزش و پرورش در پایان خطاب به برگزار کنندگان جشنواره گفت: امروز ما بیش از هر چیز پیام، محتوا و سناریوی اثرگذار داریم و تمرکز بر تکنیک ممکن است ما را به سرمنزل مقصود نبرد. توصیه می کنم زندگی مشاهیر و قهرمانان ملی ایران را به کودکان و نوجوانان معرفی کنید. نکته دیگرم همانند جشنواره قصه گویی، این است که توصیه می کنم از این جشنواره نیز تمرکززدایی شود تا استعدادهای گوشه گوشه ایران مورد توجه قرار گیرند.
برگزیدگان بخش بین الملل
تندیس طلایی بخش سیفژ: عبدالله علیمراد از ایران برای فیلم «جایگزین».
در ادامه پدرو سرازینا از اعضای هیات داوران بخش بین الملل بیانیه این بخش را قرایت کرد و در بخشی از این بیانیه خطاب به فیلمسازان جوان گفت: از شجاع بودن و ریسک کردن نترسید چون ما بیش از هر چیز از شکست های مان نتیجه می گیریم.
در ادامه رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، حامد علامتی مدیرعامل کانون، مهدی رمضانی دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور و اعضای هیات داوران بخش بین الملل روی صحنه آمدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند.
تندیس طلایی برای فیلم اول: فیلم «تازه کار» به کارگردانی الیزابت هابز از بریتانیا.
تندیس نقره ای برای فیلم دوم: فیلم انیمیشن «بستیا» به کارگردانی هوگو کواروبیاس از شیلی
تندیس برنزی برای فیلم سوم: فیلم «آپارتمان سگ» برای پریت تندر از استونی
تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان: فیلم «شلغم» به کارگردانی پیره سیگوس و سیلیا سارپو از استونی
تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی: فیلم «نام من ادگار است» به کارگردانی فیلیپ دیویاک از چک واسلواکی
تندیس طلایی بهترین اثر سریالی: فیلم «افسانه موش های قطبی» به کارگردانی سدریک لاشنو از فرانسه
تندیس طلایی بهترین اثر تبلیغاتی: تیزر «بیمه زنان خانه دار» ساخته علیرضا پورشکوری از ایران
تندیس نقره ای به بهترین اثر تجربی: ووک ژورموویک از کرواسی و آلمان.
تندیس طلایی بهترین اثر بلند: «تونی، شلی و چراغ جادو» به کارگردانی فیلیپ پوشیواج از جمهوری چک، اسلوواکی و مجارستان.
تندیس نقره ای بهترین دستاورد فنی و هنری: فیلم «در پرواز» به کارگردانی اندری جوبچیک از لهستان.
جایزه ویژه هیات داوران: فیلم «وقتی که غمگینم» ساخته لیلت التونیان از ارمنستان و فرانسه.
دیپلم افتخار بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان: فیلم «هاروی» ساخته ژانیس نادو از کانادا و فرانسه.
دیپلم افتخار: فیلم «در سایه سرو» ساخته مشترک حسین ملایمی و شیرین سوهانی از ایران.
تندیس آسیفا نیز به محمدرحیم بختیاری برای یک عمر تلاش در زمینه فیلمبرداری و ساخت آرماتور و عروسک استاپ موشن اهدا شد.
در بخش پایانی مراسم محمدرضا کریمی صارمی، جایزه ویژه دبیر در بخش ایران را برای حمایت از پخش انیمیشن ها به محمدصادق باطنی مدیر شبکه امید اهدا کرد.
همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به الکسی دمین داور روسی بخش بین الملل اهدا شد.
22057
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی/درناها در راه خانه هستند" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی/درناها در راه خانه هستند"، کلیک کنید.